Opdrachtgever: ‘s Heeren Loo Zorggroep / Waalborg
Opdracht: opstellen en uitvoeren van een communicatiestrategie voor een fusie en reorganisatie
Waalborg ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking. Een reorganisatie en een fusie met ’s Heeren Loo Zorggroep brengen ingrijpende veranderingen met zich mee voor medewerkers, cliënten en hun familie. Oude, vertrouwde gewoonten en werkwijzen verdwijnen. Werken in resultaatverantwoordelijke eenheden, zelfsturende teams en nieuwe zorginhudelijke functies moeten de organisatie uitrusten voor de toekomst.
Om medewerkers mee te nemen in het veranderingsproces wordt een uitgebreid communicatietraject uitgerold. Daarin is plaats voor feiten én emoties. Doel en noodzaak van de fusie en reorganisatie worden steeds opnieuw helder gemaakt. Medewerkers en cliënten worden voortdurend en structureel geinfomeerd over alle stappen in het proces. Zorgen en teleurstellingen van medewerkers en ouders worden serieus genomen. Er is ruimte voor dialoog. Verschillende middelen worden daarvoor ingezet: van nieuwsbrieven voor medewerkers en voor ouders tot een speciaal voor de reorganisatie opgerichte intranetsite. Bestuur en management gaan ‘on tour’, in dialoog met medewerkers, tijdens bijeenkomsten op locatie.