Opdrachtgevers: hoogheemraadschap HHSK en de provincie Zuid-Holland
Opdracht: issuemanagement / gebiedspositionering
In de Zuidplaspolder werken overheden en maatschappelijk organisaties aan de ontwikkeling van het gebied. Maar niet iedereen is enthousiast. Bouwen op het diepste punt van Europa is gevaarlijk, luidt het bezwaar. Sommige Kamerleden en experts twijfelen openlijk. Met adviesbureau Awareness organiseerde ik een persexcursie, waarin verschillende sprekers met wisselende belangen betogen waarom de ontwikkeling van de polder kansrijk is.
De polder is geen badkuip, maar een pizza, betoogt de dijkgraaf van het betrokken waterschap; water en bodem zijn leidend in de ruimtelijke ordening. Die ‘lagenbenadering’ is uniek en maakt de Zuidplaspolder tot een internationaal inspirerende trekpleister. Journalisten varen mee door het gebied en bezoeken een gemaal, van waaruit zij meters diep de polder in kijken. Zij delen ook in de tussentijdse resultaten van het landelijk onderzoeksprogramma Klimaat voor Ruimte naar de klimaatbestendigheid van de plannen. Het resultaat; een stroom van positieve en genuanceerde berichtgeving over de planontwikkeling, zowel landelijk als regionaal. Een paar maanden later omarmt minister Cramer de bouwplannen in de polder.
Lees het verhaal De polder als pizza